f r
^

Zespół ciasnoty podbarkowej – ból barku

zespół ciasnoty podbarkowej-ból barku

Obręcz barkowa stanowi dynamiczne i bardzo ruchome połączenie między ramieniem a tułowiem. W życiu codziennym jak i podczas uprawiania sportu bark musi poruszać się w trzech płaszczyznach co czyni go podatnym na kontuzje.
W skład obręczy barkowej wchodzą 4 stawy:

-staw mostkowo-obojczykowy

-staw barkowo-obojczykowy

-staw ramienny

-połączenie żebrowo-łopatkowe.

Z mechanicznego punktu widzenia, prawidłowo funkcjonujący bark powinien poruszać się w trzech płaszczyznach pomiędzy kością ramienną, łopatką i obojczykiem. Te wymienione elementy układu kostnego wraz z więzadłami (m.in. więzadło kruczo-ramienne, więzadło kruczo-barkowe) i mięśniami (m.in. mm naramienny, mm nadgrzebieniowy, mm podłopatkowy) odpowiadają za stabilizacje i ruchomość barku.

Zespół ciasnoty podbarkowej to zwężenie przestrzeni pomiędzy głową kości ramiennej, przyczepami ścięgien na głowie kości ramiennej (pierścień rotatorów) i wyrostkiem barkowym łopatki. Do tego zwężenia może dojść w wyniku nie prawidłowo oddziałujących sił na bark głównie za sprawą mm naramiennych. Mięśnie naramienne w raz z pierścieniem rotatorów (kompleks mięśniowy w skład którego wchodzą: mm nadgrzebieniowy, mm podgrzebieniowy, mm obły mniejszy i mm podłopatkowy) działają na bark współpracując podczas ruchu, ale ich wektory sił działają w przeciwnych kierunkach. Podczas unoszenia ramienia mm naramienny generuje siłę w kierunku pionowym do góry unosząc głowę kości ramiennej ku górze. Mięśnie pierścienia rotatorów działają w przeciwnym kierunku, ściągając głowę kości ramiennej do dołu i dociskając ją do panewki stawu.

Do zachwiania równowagi sił oddziałujących na bark możemy doprowadzić poprzez  wykonywanie nieodpowiednich ćwiczeń na treningu np. ściąganie drążka wyciągu pionowego za karku lub wyciskania sztangi zza karku.  Ćwiczenia te zwłaszcza wyciskanie sztangi zza karku doprowadzają do ryglowania stawów obręczy barkowej i są niczym kat skutecznie doprowadzając m.in. do zespołu ciasnoty podbarkowej i uszkodzenia pierścienia rotatorów.

W celu zapobiegania wystąpienia kontuzji barków i poprawienia ich funkcjonowania zaleca się wykonywanie ćwiczeń funkcjonalnych np. rotacja zewnętrzna/wewnętrzna stawu ramiennego przy zgiętym stawie łokciowym używając wyciągu lub taśmy rehabilitacyjnej. Kombinacji tego ćwiczenia jest wiele, należy tylko uważać by ćwiczenie nie powodowało nawet najmniejszego uczucia dyskomfortu/bólu.

Marcin Przysiwek – trener osobisty

«
 
»

Share

Reply